مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22650 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

عواملي كه موجب ضعف ايمان و سلب آن مي شود چيست؟
به طور كلي عواملي را كه موجب ضعف ايمان، سلب ايمان و يا عدم تحقق ايمان از اصل مي شوند مي توان تحت سه عنوان؛ عام و وسيع و در عين حال مربوط به يكديگر بررسي كرد. 1- هواي نفس، 2- دنيا، 3- شيطان عوامل مهم ديگري كه در دوران حاضر كه موجب دين گريزي كه نهايتاً به بي ايماني منجر مي شود مي توان به مواردي از آنها اشاره كرد. 1- انديشه هاي ساخته و پرداخته روشنفكر مأبان است كه در زمينه دين پژوهشي و يا فلسفه دين قلم مي زنند و هنرشان طرح شبهات در ساحت و ميدان دين است تا رفع مشكلات ديني و تربيتي مردم و اين امر موجب تزلزل ساختار جهان بيني و نهايتاً سستي و ضعف ايمان و بي ايماني توده مردم مي انجامد. 2- برخورد اصلاح طلبانه و روشنفكر مآبانه با اساس دين كه به ترويج نوعي ليبراليسم ديني از طريق تجاهل تساهل و اغماض مذهبي مي انجامد و اين نوع مبارزه با دين؛ ستيز مؤدبانه با دين و دين مداري است كه با نام دين و با تظاهر به دين داري به مبارزه با دين رفتن است كه ارزش هاي ديني و انساني را از زندگي كنار مي زند، بي غيرتي و بي ايماني را حاكم مي گرداند. 3- مصلحت انديشي و خود را اهل ديانت و التزام به دين شناساندن حاكمان و از طرفي در مقام عمل به آيين دين نيامدن آنها موجب ضعف ايمان توده مردم مي شود {Aالناس علي دين ملوكهم A} عدم پاي بندي حاكمان جوامع انساني به دين در مقام عمل نقش مستقيم در تزلزل جهان بيني و باورهاي ديني مردم دارد. چرا كه مردم در دين مداري و در شيوه زندگي، كلاً در بعد مادي و معنوي از حكمرانان خود الگو مي گيرند. و از طرفي نسل فعلي در محاصره مثلث شوم، هواي نفس، دنيا و شيطان است. گرايش به دنيا و ماديگري و حاكميت و سيطره اربابان لذت گرايي و لذت پرستي و هجمه تبليغات فرهنگي شيطان گرايان وقتي نگذشته است كه بشر خود را دريابد تا چه رسد به اين كه از گوهر خود به نام ايمان سؤال كند و اضافه بر اينها ضعف شناخت در حوزه دين و حاكميت معرفت هاي مصنوعي بر معرفت ديني حضور ايمان و ارزش هاي ديني را در زندگي فردي و اجتماعي انسان غيرممكن ساخته است. بنابراين براي بازيابي زندگي ديني و انسان با ايمان، اضلاع مثلث بي ديني را بايد مورد مطالعه قرار داد و قلمرو آنها را بايد شناخت. در زندگي بشر در تمام ابعاد و جهاتش، فردي و اجتماعي، سياسي و فرهنگي و اقتصادي و... اين سه عامل مخرب و ويرانگر؛ هواي نفس،دنيا، شيطان، نقش اساسي را دارد، بنابراين نبود ايمان يا ضعف ايمان از اين موارد آب مي خورد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- اخلاق در قرآن، استاد مصباح يزدي، ج 1 2- غرب شناسي، سيد احمد رهنمايي 3- علل گرايش به ماديگري، استاد شهيد مرتضي مطهري 4- توسعه و تضاد، فرامز رفيع پور 5- تهاجم فرهنگي، استاد محمد تقي مصباح يزدي، نگارش: عبدالجواد ابراهيمي 6- انقلاب و ارزش ها، علي ذوعلم ضمناً در قرآن كريم از انكار آيات الهي، نسيان و كتمان آيات الهي به عنوان عواملي مهم در بي ايماني اشخاص ياد كرده كه براي اطلاع بيشتر به تفسير آيات ذيل رجوع فرماييد. عنكبوت، 49 - لقمان، 31 - انعام، 44 - اعراف، 78 و 182 - بقره، 160.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.